Saturday 17 July 2010

TRC grading

These are from the TRC grading last week, we went to see friends and to study the horses. For you that are not familiar with this event, the PRE stallions that are basic approved for breeding (APTO) can pass a second grading to prove their superior qualities. This test is called TRC and the horses passed this test will be 'Calificado' graded. Only 8 stallions were presented and quite a few mares. Very few breeders were represented. Only one mare was shown ridden in the functionality (ridden) test.
Saw some excellent mares. Only two of the 8 stallions were approved, passed the exam and can call themselves 'Reproductor Calificado'.

Here my spotaineous reflections I want to share to you, feel free to bounce back;
1. The test starts with composition examination, morfology. Functionality is the key to the development of a modern horse race, should we not start with the ridden test and then evaluate composition, morfology last. We can then see which horses are proven functional and pass exclusively the ones with the perfected composition.
2. How do we justify a high qualification grading for a important PRE breeding stallion by only having to perform a basic ridden test of circles?
3. It is still not obligatory to present the mares ridden, they can pass only from test 1. The functionality of the mare is equally important for the qualifying breeding status.
4. The costs, the grading actually sums up to some thousands of Euros and makes the TRC less accessible to all professional breeders.

Test 1 - Morfology - Examination of compostition and movements by hand



































































Test 2 - Functionality - Mare doing the the ridden test.

2 comments:

  1. Det är viktiga frågor som du tar upp. Efter att ha haft ett antal PRE hästar, där den ena har varit sjukare än den andre, så har jag gett upp. Först så trodde jag att det var fel på mig men det tror jag inte längre. På 40 år med hästar så har det aldrig hänt innan att varenda häst har gått åt skogen under 10 års tid, som det blev med dom 8 spanjorer som vi hade under denna tid. Det var allt ifrån hjärtfel till insulinresistens.
    Min övertygelse är att det är aveln med spanska hästar som det är fel på. Den är under all kritik! Jag förstår att folk drar sig för att visa sina hästar för att ev kunna få dom kvalificerade, eftersom det är så dyrt. Men, varför skall man visa dom överhuvud taget? Så länge som man kan avla på hästar som blir godkända för att dom har fyra ben och ett huvud (sen vad som finns i det spelar uppenbarligen ingen roll...) så måste man nog vara som du för att hitta något bra. D v s, se tusentals PRE hästar för att kunna plocka åt sig något bra.
    Jag älskar verkligen rasen men det måste till MYCKET hårdare krav på avelshästarna. Nu har jag börjat att dra mig mer till lusitanos, för jag tycker att portugiserna har gjort ett bättre jobb med att ta fram funktionella ridhästar. Där jag var och red så reds även stona, annars så visste dom inte om den dög till avel och vilken hingst som i så fall skulle passa till stoet. Något för spanjorerna att ta efter. Det är det där med 50% som sagt.
    MVH
    Kryddan

    ReplyDelete
  2. Hej Kryddan, tack för Ditt inlägg. Ledsen att du haft sådan otur med dina hästar. Jag förstår att du är besviken och arg, det måste vara tufft att förlora sina djur. Men ge nu inte upp! Fokusera på att se friska djur! Jag läste idag; 'If your mind remains unchanged, you are re-creating every day the same world and the same devils. To see angels flying around, use your wings.' Ja, avelsarbetet är extremt viktigt för rasens utveckling. Det finns tex mycket inavel inom de 'rena' linjerna tex Cartujano och Cárdenas som kan nedärva många allvarliga defekter. Men nu prioriteras avkommans kvaliteer och istf att fokusera på bibehållen blodslinje korsas linjerna och presterande hingstar används. Så nu ser vi inte bara vackra och klassiga djur men även funktionella och starka hästar. Ja tack det vill vi ha, för då kan de visa vad de går för! Lycka till, kram.

    ReplyDelete